ЗОЛОТАЯ МАСКА - ФЕСТИВАЛЬ И ПРЕМИЯ
Dmitry Volkostrelov

Rozencrantz and Guildenstern

TYuZ, St. Petersburg
Presented in the frame of Russian Case 2018
Director: Dmitry Volkostrelov
Set designer: Dmitry Volkostrelov
Age category 18+
A conversation and a chess competition between Hamlet’s friends and supporting characters of the Shakespearean tragedy against the backdrop of a Soviet tear-off calendar of the 1980s. Tom Stoppard’s famous play ROSENCRANTZ AND GUILDENSTERN ARE DEAD started with them betting on the toss of a coin, with Rosencrantz winning while Guildenstern’s purse was almost empty; however, neither of them experienced any remorse or worry about it. The play, written by Stoppard in 1966, documented the paleness of the time, its emptiness and hollowness, in which lived characters without any properties but a love for paradoxes and brain games. Dmitry Volkostrelov’s stage characters drop their lines sullenly and without tension and also play their game in an empty time – the late stagnation period that will be followed by 1985, the year of perestroika and a new era. The view on that time through a modest, almost transparent man, who with gentlemanly coldness is focused on what is for him most important: playing chess and making conversation, reveals the present times in a new light in its irreality and almost absurd airlessness. Approaching the calendar, which records on a par events of great and minor importance – the New Year holidays and coups d'état – the characters look at it in amazement, as if they were staring into a mirror. What could be such a reflection for the modern generation: a dead end which is as hopeless as checkmate on a black-and-white chessboard.

Kristina Matvienko

В спектакле «Розенкранц и Гильденстерн» Дмитрий Волкострелов проводит параллель между заглавными персонажами абсурдистской пьесы Тома Стоппарда и существующими в реальности гроссмейстерами Анатолием Карповым и Гарри Каспаровым, за чьим матчем, длившимся с 10 сентября 1984 года по 15 февраля 1985 года, наблюдала вся страна. Сорок ничьих – таков был счет этого поединка. 80 раз выпавший орел – неизменный итог бесконечной орлянки, в которую играют герои Стоппарда. Помещенные «в местность, лишенную каких бы то ни было характерных признаков», сидящие друг напротив друга за шахматным столом, герои спектакля погружены в безвременье. Сколько еще продлится и чем закончится череда ничьих, им неизвестно. Здесь каждая реплика приравнивается к шахматному ходу. В обаятельную абсурдную словесную дуэль вплетаются документы эпохи «застоя»: статьи из советских газет, тексты со страниц отрывного календаря с восходами и закатами, рецептами и полезными советами. Даты турниров сменяют друг друга на экране – все это видимость, сценическое время кажется вязким и статичным. Постепенно вслед за героями мы в погружаемся в предложенную режиссером медитацию и вместе с ними созерцаем течение времени, вернее, его остановку. И эта совместная «игра в бисер» позволяет окунуться с головой в недалекое прошлое и в очередной раз убедиться – ничего не меняется.

На странице использованы фотографии Натальи Кореновской