Театральная компания ЗМ
Nana Grinshtein

Melnikov. Documentary opera

Shchusev Architecture Musium, Moscow
Presented in the frame of Russian Case 2018
Director: Anastasia Patlai
Set designer: Yakov Kazhdan
Age category 12+
The genre mentioned in the title is in fact not a genre but an attempt to reveal and blow up from the inside the customary and predictable form of a “biographical” play. On the other hand – it is an attempt at reflecting the paradoxical nature of Melnikov’s thinking, his “symmetry outside symmetry.
Anastasia Patlai
The idea of making a documentary production about the world-known architect Konstantin Melnikov belongs to the Melnikov Museum – a branch of the Architecture Museum named after A.V.Schusev. The production brilliantly shows how deeply the principles of documentary theatre are now rooted in contemporary culture. Museum researchers devoted over two years to exploring Konstantin Melnikov’s unique private archive and came to the conclusion that the best way to open it to the public is to use the means of documentary theatre. Numerous unknown letters, diaries, documents accounting for the architect’s life from 1907 until his death in 1974 were first deciphered by the playwright and the Museum experts while working on the play. Melnikov is in a way a “landmark” of Soviet avant-garde. We can only guess what this brilliant architect felt when he was locked up in his House and separated from his “fairy Architecture” for over 40 years (that’s how he himself used the word “Architecture” – with a capital letter). The creators of the opera – composer Kirill Shirokov and Natalia Pschenichnikova’s “La Gol” vocal theatre team members, playwright Nana Grinshtein and director Anastasia Patlai have tried to tune in to the “music” of Melnikov’s architecture and destiny. According to composer Kirill Shirokov, the sequence of windows in the famous Melnikov’s house correlates with the fate of the architect.
Alyona Karas
Анастасия Патлай, режиссер многих документальных спектаклей, драматург Нана Гринштейн и композитор Кирилл Широков создали документальную оперу по материалам личного архива архитектора Константина Мельникова. Значительная часть этих документов, никогда не публиковавшихся рукописей, писем и дневников, была впервые расшифрована драматургом и сотрудниками Музея архитектуры имени А.В. Щусева. Когда встречаются музыка и архитектура, первое, что приходит на ум, это знаменитая фраза Гете: «Архитектура – это музыка, застывшая в камне». По словам Кирилла Широкова, для написания партитуры он выбрал ритмический узор окон дома Мельникова в Кривоарбатском переулке, памятника архитектуры советского авангарда. В 1927 году проект дома был оценен как смелый эксперимент по введению в практику новых архитектурных форм. Позже изменится время и отношение к авангардному искусству, великий русский архитектор подвергнется критике за «формализм» и на сорок лет будет лишен возможности работать. Документальная опера «Мельников» рассказывает про трагическую судьбу архитектора. Объемно-пространственная композиция спектакля множится и распадается на три голоса: Мельников-старик (Игорь Ясулович), Мельников-архитектор (Егор Морозов) и невидимый голос Мельников-сны (Тимофей Трибунцев). Дома, построенные архитекторами для своей семьи, – особый жанр в архитектуре: автор может позволить себе максимальную свободу формотворчества. Документальная опера – особый театральный жанр: перед авторами стоит задача найти не только музыкальное звучание голоса реального человека, его мироощущения, но и голос эпохи, дыхание времени.

Спектакль создан в рамках исследовательского и выставочно-театрального проекта Государственного музея Константина и Виктора Мельниковых по изучению и популяризации наследия архитектора. На странице использованы фотографии Елены Сычевой и Шамиля Хасянзанова